AKU SEORANG MISTERI

12:13 AM



Buat pertama kali,sejak saya  dilahirkan saya menghadapi cabaran yang paling drastik dalam  hidup saya .Dan hari itu adalah hari pertama saya dan keluarga memindah  pindah ke kawasan perkampungan yang paling menyeramkan di Negeri Sembilan,Kampung Labu.

Saya tidak pernah tahu sejarah penuh keluarga saya,yang saya memahami bahawa nenek saya meninggal kerana disambar kilat , ahli keluarga ku ialah moyang saya yang hanya bertemu setahun sekali dan ibu bapa ku.
Kampung itu diseram rakyat satu daerah kerana penduduk kampung Labu ini hanya ada seorang ,yang selainnya semua telah mati dalam banjir kilat.EEEE…mengerikan! Saya pelik pada mulanya pabila ditanya pada moyang ku itu ,dijawabnya : “Sejujurnya cu,mereka tidak pernah menyayangi alam macam nenek,sebab tu lah mereka mati dalam kuasa alam yang tiada tandingnya”
???
TO BE HONEST , THAT PLACE DOES LOOKS LIKE A CEMETRY  .
Pababila tiba di rumah moyang ku ,ibu bapa ku pun memeberi salam ,selepas beberapa kali memeberi salam,tiada yang menjawab,jadi mengambila keputusan untuk meronda2 rumah itu,saya kebelakang dan terdengar bunyi seperti mencangkul,rupa rupanya itu bunyi moyang saya mencangkul di belakang rumah nya,saya memberi salam : “Assalamualaikum…nenda?”
Eh,tak perasan la pula,nak apa cu?”
Nek,ni cicit nenda la,Hawa.”
Oh,laa,dah besar cit nek ni,apa khabar?ibu ayah mana ?
kat depan,jom masuk la nek.”
Ialah..”sambil mengesat peluhnya
..............................................................

“Amboi sedapnya bau??Bau apa tu ?”
“Nenda masak sotong masak lemak kegemaran wawa”
“terima kasih nek,buat susah saja,mari wawa tolong.
Pada pukul 8 malam ,kami semua menikmati masakan kampung yang sudah lama tidak mencecah lidah.tapi yang lagi pelik ,moyang saya  hanya makan ulam.
Diet kut..haha.
Selapas makan,Saya melayan telefon bimbit,tetapi agak susah untuk mendapat signal dekat kawasan itu ,jadi saya keluar untuk mencari line celcom,pabila sudah jupa satu”bar” di skrin telefon itu saya menerus kan jalan itu tanpa mengisahkan ke mana saya mengahala,sudah penuh bar-bar itu,saya pula tersa kaki  saya digigit ,mata saya melilau dalam kegelapan itu,ia seekor ulat yang seperti  ulat yang memakan mayat.saya terjerit dan ter lompat-lompat kecil. Saya terlanggar batu besar dan terjatuh.pabila kepala saya memandang sebelah kanan di tempat jatuh tadi….
AAAAAAAAHHHHHHHHHHH…!!!!!
 kepala manusia yang berlumuran darah panas,seperti baru “disembelih”..mayat itu tidak mempunyai badan bersamanya,saya terus bangun dan menyapu habuk di badan  lalu terus lari ke rumah semula.
Pabila sampai di rumah kayu itu,kelihatan ibu,bapa,moyang berlawak jenaka.Mereka memandang terkejut apabila melihat saya dimuka pintu..
........................................................

“kenapa ni wawa jatuh sampai berdarah ni?”
“wawa kamu pergi mana tadi”
“Kamu tahu kan kamu tidak kenal tempat ini sangat”
Ibu ayah saya terus bertanya seperti saya telah memebuat kes jenayah
Sekarang giliran moyang pula bertanya
“Hawa,kamu ke kawasan hujung kampung ke tadi?”
Saya kaku,mulut ternganga,sambil mengangguk
Nenda mendekati saya sambil berbisik dan bertanya
“Kamu ada jumpa mayat ke?”
Saya mengangguk
“rasa rasa agak berapa lama ia dibunuh?”nenda bertanya dengan penuh kerisauan
“darahnya panas lagi nek,tapi saya hanya nampak badan sahaja .
Nenek menjauhi dan berdiri di tengah ruang tamu dan sambil berkata
“DIA DAH KEMBALI..”
Selepas itu dia terus menutup pintu dan tingkap sambil pertolongan ibu dan ayah .
Ayah masuk dalm bilik dan keluar semula dengan daun serai dan pandan,ibu pula membawa air limau dan kelopak bunga,nenda kembali dengan mangkuk yang pelik.mereka ber3 duduk berderet.
“Hawa Quesandra binti Ahmad Adam”
Nenda berkata sambil memegang  daun serai& pandan .tangannya beketar 2
“malam ini tepat pada pukul 12 pagi kamu sudah cukup umur  dan kamu akan ketahuinya pabila menerima tanda lahir yang  akan berubah menjadi berbentuk keris di tangan kanan kamu”
Tiba-tiba ibu dan ayah menangis.
Keadaan menjadi lagi rumit
“Kamu adalah warisan ke-5 keturunan Pahlawan Nuraumah”
NURAOMAH!?
Itu bukan nama Isteri pertama Pahlawan Awang Sulung Merah Muda ke?
Nen..Nenda,i..ibu..a..a..ayah..APA SE..SEMUA NI!?”
Nak ,kamu lah keturunan keluarga kami yang ke lima”sambil tersenyum ibu menerangkan.
................................

“Ok..itu berita baik ke yang buruk
“Yang baik pun ada yang buruk pun ada..nak tahu yang mana satu?”nenda tergelak kecil
keduaduanya..”
“Yang Baik nya kamu akan mendapat kuasa luar biasa  yang kuat,yang buruknya satu satunya musuh keturunan kamu baru sahaja menjadi keturunannya seperti kamu,baru dilantik.”
Maksud nenda hanya wawa sahaja yang mampu menghentikannya..”
Saya meminta kepastian
ya,hanya kamu dan kuasa kamu sahaja,mungkin keturunan mereka kali ini sebaya umur kamu,Ambilah  rantai ini,ia akan memberi perlindungan
“HMM..yela
Esok malam pukul 8 malam ,wawa jangna pergi mana –mana  tau.”
Ok..
Pergilah masuk tidur ,ibu dah siapkan tempat tidur
Saya terus menonong ke dalam bilikku ,tanpa berkata apa-apa.
Bilik itu juga merupakan bilik pertama saya,hiasannya tidak pernah bertukar dari dulu lagi .Warna biege menenangkan mata..Katil yang masih empuk itu ,menyenyakkan  tidur.Tetapi mata say a masih tidak boleh menutup mata.Jadi saya mengambil  baju baju dalam bagasi besar itu dan meletakkannya dalam almari itu.Terdapat sepasang baju dan seluar yang berwarna hitam dan berblang di bahagian depan berwarna putih.Di pergelangan tangan juga di belakang baju pula ber tulis Nuraomah dalam jawi



 Baju apa ni?saya berfikir bersendiriantiba tiba telfon saya berdering.Khadijah kawan baik saya menelefon.Baju itu telah saya campak semula dalam almari
setelah beberapa minit bersembang ,talian pun sudah ditutup..saya tertidur bersama
……………………….
Tiba tiba seekor  serigala putih mengarahkan gigi tajamnya ke arah saya,rantai berbentuk keris di dada ku juga menyala, Next thing I know,im flying!
Dihadapan pula nendaapi
 sedang berkumat-kamit membaca sesuatu ,tanpa sedari sebiji bebola api menusuk ke dadaku..


..TO BE CONTINUE..



You Might Also Like

0 Comments