AKU SEORANG MISTERI PART 3

3:12 AM








..
HMM LAMA KU MEMERAH OTAK UNTUK YANG INI
HOPE YOU ENJOY (=
-









air mata ku mengalir ke pipi halus ku..mengapa  mengapa??
 mengapa harus aku yang memikul tanggungjawab ini 
.mengapa bukan seppu ku..ku tidak lagi tahu berbuat demikian ..hanya berangan di tingkap kamar beradu ku..
"hai.."..ku mengeluh
"minggu depan nak sekolah..rasa rasa kawan kawan dapat terima tak saya seadanya..."
fikir ku lagi..
"Oh YA ..."
sambil memgang rantai berbentuk kerisdi leher ku...
pemberian nenek moyang ku..
"jika ada yang emakai rantai yang sama sepeerti ini ,maksudnya dia juga sebahagian pda keturunan kita."
peringatan nenek terngiang-ngiang di otak ku..
......................
Keesokkan harinya,..
WAWA!!!!!
"ya mak!"
"cepat lah sikit!!"
"jap 5 minit lagi"
"Ish budak nie entah pap yang dia buat lama sangat"
ku menghadap cermin
"inhale...exhale..
relax gurl you can do it..gambateyh!!"
memberi motivasi pada diri..
....................................
KRINNGGGG...
"Terima kasih cikgu"
waktu rehat di sekolah menengah berlaku.
"UURRGGHHH..bosan nye"
Hentakkan kepala di meja..ishish tak sayang nyawa betol
"Awak tak apa apa?"
kepalaku mendongak
"ish sibok arr mamat nie"
fikirku
"kat sini sesi pembelajaran memang bosan..sabar je lah..oh ya nama saya Marzuki,awak panggil je Zuk"
dengan senyuman yang amat menawan dan mencairkan,dia memperkenal kan diri
"nama saya hawa quesandra,pnggil je wawa.."
"Awak tak ada kawan ?"
"Kawan?" 
"Untuk teman kan ke kantin..klau tak keberatan saya boleh temankan awak"
"Oh...ok"
dengan senyuman kerang busuk ku pun berjalan..
"baik plak mamat nie ye.."
....
"Awak nak makan apa? Saya boleh Tolong belikan.."
"Eh ,tak pe lah.."
"betul nie? Awak tak lapar..?" 
"Tak Pe x2..Saya makan roti je "
"OH..ok..awak tunggu sini tau.."
kU mengagguk laju..Beru ku perasan yang keychain yang tergantung di dompet Zuki itu amat dikenali..ku tersenyum
"Zuki..kau pun salah satu dari "spesies" aku ke?"
...\
PANG..
"huh???"
"Berangan ke?"
bunyi tadi merupakan tray zuki..
"cantik keychain tu.."
"Oh yang nie saya beli dari melaka.."
"Tipu la..ingatkan dapat dari nenek ke ape?"
Zuki memandang ku dengan mulutnya yang terbuka yang hampir rotinya dimasuk ..tetapi ku berjaya menghentikan semangat makannya..rptinya diletak semula kedalam tray..
"NURAOMAH??"
memandang ku dengan mukaku yang serius
"Yup ..keturunan ke lima"


"Wow ..tak sangka saya ada partner untuk melawan musuh kita nanti.."
"hehe"
..
"Melawan musuh apa????"
tiba2 seorang lagi penyibuk datang..
"hai abang zuki..abang zuki..sha nak tanya sesuatu..petang nanti ada latihan sukan tak???"
EEEE GERAMNNYA AKU MEMANDANG PEREMPUAN SETAN TU..dia junior ..entah perasan agaknya..
"Ada..macam biasa.."
"ok..bye abang..kita jumpa nanti ya"
sebelum beredar sempat lagi menjeling ke arah ku...
"EEEE.."
"CEMBURU KE?"
"eh sapa yang cemburu?"
"Apa apa je lah wawa..oh ya..petang ni ada latihan sukan..sampai pukul lima petang,tapi kita balik pukul tujuh "
"Asal?"
"Latihan untuk menghadap musuh"
"owh.."
"DAH  SEDIA??"
Sambil dijongket-jongketkan keningnya
Ku Memukul di bahu nya
kami berbalas pukulan..seperti adik beradik
gelak ketawa yang paling riang sejak saya tiba dikampung itu
i'll never forget you zuki...
.......................................
"Hai abang zuki...Abang duk buat apa tu"
{Reaksi dari muka ku dan muka zuki memaparkan muka mimik 
ALAMAK bala dah datang}
"Hmm..cik adik yang manis ..bukankah adik sepatutnya masuk ke dalam barisan kawad??"
Budak junior yang merupakan Shacha itu menjelir lidah ke arahku ,lalu berjalan ke arah padang  sambil menghentakkan kaki.
Zuki dan ku gelak serentak..
"trimas..."
"For what?"
"Saving my life...baru form 1..ada hati nak menggatal"
"haha..biasa la tu..kena gigit ulat kutu agaknya"
hahahaha
.....................................
6:45pm
"Okey jom.."
"Bukan cakap nak latih ke?"
"ye lah..tak kan kat sekolah..nanti kena tangkap basah pula"
"hehe.."
soalan bodoh pun ku tanya..ish apa nak jadi
...................
"eee..tempat apa ni"
"Inilah tempat dulu moyang saya berlatih.."
zuki mengexplain...
"ohh..ok"
"Jom mula!"
"Yes sir!!"
haha


............................
Aku terkejut dengan kebolehan Zuki..
 mengangkat barang tanpa menggunakan tangan..
"Awk pula cuba... bismillah dulu" 
"huh..bismillahgrrahmanirrahim"
"kosong kan fikiran ..fikirkan barang yang hendak diangkat..mula dengan barang ringan"
mata ku tajam merenung buku di lantai hutan itu..
tanpa disangka buku itu terbang ke arah ku lalu melanggar ku..
"PUFF"
"OUCH!...APE NI!!"
"Maaf..lupa nak gtau..pada masa yagng sama kawal barang dengan mata awak ,dan letak di tempat yang dimahukan.."
Zuki menarik tangan ku ..ku menyapu habuk daun di badanku..
"Dah lewat ni..mari saya hantar awak balik .."
"be ..betul ke ni"
"Betulah>>"
Saya membonceng motor zuki...
"tak sangka ada budak lelaki sebaik awak"
ku berbisik di dalam hati..
"Hah?Apa dia.."
"Tak de apa apa?"
ku memandang pelik
"dia dengar ke?"
...............
"NEK ....OH NEK...."
Zuki menjerit memanggil nenekku
"Eh..Wawa..Zuki pun ada?"
"Maaf nek balik lambat"
"Kamu pergi mana tadi"
"Kami pergi..."
belum ku sempat habiskan cerita zuki mencelah..
"Buat latihan nek.."
"Latihan apa sampai maghrib ni?"
Zuki menunjukkan rantai kerisnya..
"ZUKI..KAMU PUN??"
"ye nek...x sanka cicit nek ni cepat belajar oarngnya.."
saya tersipu malu..
"buat aku kembang je mamat ni..jatuh standard aku!!"ku fikir
"Apa kata zuki masuk sekali.."
"Tak pe la nek..esok pagi saya jemput wawa boleh tak nek?"
Zuki menawar diri dengan ikhlas..
"Kamu ni memang baik Zuki..yelah..Esok wawa akan jumpa kamu " 
...................................
"Baiknya Zuki tu..Kamu memang patut kawan dengan dia pun"
"hmm..eh mamababa mana nek?"
"Mereka pergi kl sebentar..nak urus ha tanah"
"oh"
...................................
Aku hempas beg ku ke atas katil..lal membuka buku kerja sekolah..
secebis kertas kecil jatuh ke lantai sebaik sahaja ku membuka muka surat homework itu..
[0124446667
call me : Marzuki :) ]
Ku tergelak kecil..
"Sempat lagi.." 




TO BE CONTINUE
PART 4 



You Might Also Like

0 Comments