AKU SEORANG MISTERI PART 8

12:18 AM

"Dah siap?"
Zuki bertanya....
"Siap nak pgi mana?"
saya kehairanan
"Pergi rumah Hazeeqla..tak mau pergi ke?"
dia bertnya lagi
" Tak mau pergi boleh tak?bleh la..."
 saya merungut
"Jangan macam tu ,nanti apa yang dia fikirkan..kesian dia"
nasihat zuki
"Tapi awak mana tau alamat dya "
saya cuba mencari alasan
"Dia dah bagi dah tadi .Cepat bersiap,kita dah nak pergi ni"
Begitulah si Zuki,tidak pernah nak mengecewakan orang
..................................
 "Assalamualaikum! Hazeeq!Besarnya rumah awak!!"
Zuki memberi salam
"waalaikumussalam,Terima kasih sebab datang.Eh datangseorang je? wawa mana?"
Hazeeq bertanya
"Eh?! Wawa kat sini lah.."
Zuki menarik tangan ku yang cuba disorokkan dari Hazeeq.
"WAH..cantiknya kamu.."
Hazeeq memuji ku
KU tersyum sengih macam kerang busuk
tanpa dijemput airmata Hazeeq mengalir dipipinya..pada waktu yang sama airmataku juga menurun.Zuki meletakkan tangannya di bahu saya
http://emo.huhiho.com 
"Hehe..terimakasih"
ku menjawab dengan nada bosan
............................
"Kaya gila bangang dya nie...ish sudu garpu pun wana emas..kenduri ke ape ni..macam makan malam kat restoran mahal je"
ku terfikir lalu memandang ke arah zuki
Zuki makan dengan penuh selera,nasi dan ayam panggang di pinggan nya dihabiskan dalam sekelip mata..kadang kadang terasa kelakar pula melihat gelagat Zuki..
"Hai!!mind if i join in?"
Hazeeq bertanya
Ish mamat ni ...geramnya aku..asyik asyik kitaorang je..tak ade kawan lain ke.pelik..kenapa aku benci dia padahalnya dia tak buat apa apa pun.kesian kena maki free..
kesian btol..
"Sure..marilah..."
Zuki pelawa
saya haya tersenyum..
"So wawa...kamu memang asal dari sini ke?"
di bertanya
"saya dilahirkan disini..tetapi dibesarkan di kulim kedah,baru je pindah ke sini."
"kenapa"
"Sebab..A..aaa...mungkin sebab lama sangat tak tengok moyang"
"Oh,..moyang kat sini ..saya juga ada moyang disini.."
saya hanya tersenyum plastik..sambil pandang ke Zuki dan berbisik
"Zuki...Hazeeq kenap KPC sngat?"
"Ala..layan je ..lagipun dia tak kawan kat sini"
...................................
9:30l\malam
"Zuki!! dah 9:30malam ni ..jom lah balik.."
"saya da bgitau nenek yang kita bali kul 10,so kita ada banyak masa lagi "
Zuki menenang kan saya..
"oK..para tetamu..saya meminta perhatian sebentar !!"
Bunyi daripada pembesar suara mengejutkan kami
"terima kasih kerana dapat datang hari ini..pertama kali kepada Zuki dan wawa kerana mereka lah orang pertama yang melayan saya di sekolahbaru ini."
Semua orang bertepuk tangan .pada saat itu kami berasa seperti orang galmour!!
"Ok sambung lagi,seperti yang dirancang dalam kertas itu,kita akan ada majlis tari menari demi mengingatkan  Dato' Zinaudin yang mengorbankan dirinya dalam kebakaran demi menyelamatkan saya...tsk...maafkan saya"
http://emo.huhiho.com
"Yang dah lepa..biarkan..sekarang marilah bersama sama doa untuknyasekali lagi dalam pemergiannya selama satu tahun di tempat yang samapada waktu yang sama. ALFATIHAH!"
Semua muslim bertadah tangan,mulut berkumat kamit.
........................
Seperti yang dikatakan majlis tari menari diadakan....
ish..ikut stail matsalih..
takkan lah aku nak menari ngan zuki kot.
"Zuki,jom kita tengok keadaan Hazeeq cam ne."
ku cadangkan
"Bagus juga tu,mari"
...........................
"Hazeeq...."
Zuki dan saya serentak
"maafkan kami, kami tidak tahu "
zuki berkata
"Tak de pe lah...lagi pun da 1 tahun..semuanya berlaku dalam sekelip mata,rumah ini dibakartanpa sebab..mak kata dibakar dengan kuasa ajaib..musuh kami.Saya di dalam bilik.tetapi pintu dikunci dari luar..hnya saya didalam..Datuk saya sanggup dibakar,hany tuk mndpat kn saya..
semasa dye minggalkan kami dye berkatayang hny saya akan membanggakan dya .tetapi saya tak dapat paham maksudnya."
Kami khusyuk mendengar ceritanya.
"Tak mengapa Hazeeq kalau ada apa apa yang ingin diluahkan ,carilah kami"
Zuki menguatkan semngatnya lalu menepuk bahunya d
Hazeeq mengesat airmatanya
Zuki menyiku sambil menjuih mulutnya ke arah Hazeeq
Kali ini giliran aku pula yg memujuk Hazeeq
"Betul tu ,We will always b by your side"
Hazeeq tersenyum
Zuki memegang erat tangannya lalu 
"Thats right."
Zuki menarik tangan ku meletak di atas tangannya
Ku menjeling nya dengan jelingan maut,nasib baik dia tidak nampak 
Dan akhirnya Hazeeq bersuara
"Thanks you guys!your the best!"
Hazeeq terus bangun memeluk Zuki.
aku terasa seperti ada yang dengki,ada yang benci..
di sebelah kiri mataku ternampak kelibat seorang wanita dari cermin m,berdiri melihat kami dengan penuh kebencian.
kumemaling kepalaku ,tetapi tiada yang berdiri di situ
"kenapa wawa?"
Zuki kehairanan
"Tak de pepe"
ku menjawab
;;;;;;










You Might Also Like

0 Comments