. Cara Aku buat header .

2:07 AM

Hello readers :D , I just finished two tote bags today , I'll make a post later . A promise is a promise dude . Aku pun tak tau kenapa budak ni gagah nak aku buat tutorial cara aku buat header aku . ish ish ish , So Amir Syazwan , baik kau baca betul betul sebab aku tak nak dah ulang lepas ni . Aku kenal Amir Syazwan ni dekat UTP , masa interview , satu kumpulan dengan aku . Tutorial ni hanya untuk orang yang malas nak edit guna Photoshop dan sebagainya . K jom mula .
1. Bukak power point . 


2. Jangan buat apa pun kat slide tu terus save kan sebagai JPG atau PNG . 

Sebenarnya , tujuan aku buat ni untuk mendapatkan background putih je. 
3. Bukak Google , kau search la gambar apa apa yang nak dimasukkan ke dalam header tu , kalau nak senang cari yang ada background putih . faham?
4. Bukak GIMP , *Kalau takde download la dulu ya* Drag gambar yang amik dari google tadi ke ruang editing .


5. Kan tadi aku cakap cari yang ada background putih ?macam dalam gambar atas ni . Sekarang kita nak transparent kan background dia. LAYER > TRANSPARENCY  > ADD ALPHA CHANNEL , 


6. Dah Alpha Channel , tekan fuzzy mode , nombor 4 dari kiri baris atas sekali , yang sebatang kayu ada bintang kuning kat atas tu . Lepas click tu g tekan dekat background putih gambar tadi .


 ini lah hasilnya .   


7. Sekarang kita save gambar ni . Save As . tukar nama file tu PNG. faham ? macam kat dalam gambar bawah ni .dan save .


8. Tick dua sahaja > Save 


9. Selepas save image ni , boleh la buat dekat image lain yang nak digunakan sebagai header . 
10. Guna GIMP untuk transparent kan powerpoint image tadi ,yang putih tu . biar sekeping macam tu je transparent,ingat image hanya boleh transparent kalau save sebagai PNG . 
11. Lepas transparentkan background putih tu , buka photoscape.


12. Pilih icon number 3 untuk editing. Upload kan BACKGOUND TRANSPARENT TADI TU . Kat dalam photoscape , dia akan keluar jadi warna putih tapi jangan risau, lepas save nanti memang transparent .
14. Crop background tu ikut size header blog korang , pilih assign ratio size macam dalam gambar bawah , selamatnya 800 x 500


13. Tekan Object > Icon Bukit > upload gmbar gambar yang dah transparentkan tadi untuk jadikan header . pastu adjust ikut kesukaan .

13. Add Text , Tekan huruf T ,

14. Pandai pandai la edit ya. kalau nak font yang awesome boleh download dari Fontspace.com , dan install , nanti akan ada dalam piliihan font . 

15. dan save As image anda dalam PNG.  dan boleh upload ke blog .
Kalau nak yang ni amik , kalau tak nak tak pe .peace .


Azwa : Aku harap benda ni dapat membantu kau amir . semoga berjaya . 





You Might Also Like

0 Comments